Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

torsdag 2 januari 2014

Vastauksia osa IV

Anonym30 december 2013 00:09
Oletko opettanut itse zebbelle tai hiltonille jotakin "temppuja" (esim. piaffe, vaihdot yms) ratsastuksessa? Minkälaisia harjoituksia suosittelisit hepalle jolla on pahana tapana kuskata ratsastajaa?

VASTAUS: No Hiltonille olen itse opettanut ihan kaiken, eli vaihdot, sarjavaihdot, nyt olen opettamassa sille piruetit, ja piaffet ja passaget pikkuhiljaa :) Zebben kanssa sain paljon apua kun oltiin Saksassa mutta olen suurimman osan työstä tehnyt kuitenkin itse. Hevonen joka kuskaa ratsastajaa tarvitsee KOKO AJAN jotain tekemistä, eli jokaiselle askeleelle ratsastajan pitäisi keksiä hevosella jotain tehtäviä, jotta hevosen on pakko keskittyä ratsastajaan.

Anonym28 december 2013 00:27
miksi juuri valitsit kouluratsastuksen ?
mikä sinua kiinnostaa siinä ?
:)

VASTAUS: Pienenä mua ei oikeen kiinnostanut esteratsastus koska olin yksinkertaisesti niin huono siinä, ja kouluratsastus oli taas se laji mikä tuli minulle "luonnostaan", joten lajin valinta meni automaattisesti, ja kun ostettiin mulle eka oma heppa niin halusin tietenkin kouluhevosen kun se oli se laji minkä hallitsin parhaitan. Vuosien mittaan olen huomannut kuinka upea "maaginen" laji tämä on, ja kouluratsastus on niin kaunista kun se on parhaimmillaan ja mielestäni yhteistyö ratsastajan ja hevosen välillä täytyy olla niin syvää ja just "maagista" jos haluaa yltää sinne korkeimmalle tasolle ja siihen haluan itsekkin joskus päästä.

krista erfving28 december 2013 12:53
Zebben ja Hiltonin huonot puolet?(luonteessa)

Voisitko tehdä joskus postauksen kun hyppäät Zebbella ja(tai) Hiltonilla?

Minkä tasoinen olet esteillä? (eli kuinka korkeita olet hypännyt/hyppäät)

Entäpä koulussa? (HE C, HE B, HE A jne..)

VASTAUS: Zebben huonot puolet: liian energinen ja "hullu" välillä, kiehuu liian helposti yli ja menee silloin "lukkoon" kropastaan. Hiltonin huonot puolet: Hilton on taas välillä liian hidas ja laiska ratsastaessa, ja on aika vaikea lukea muuten, se on yleensä kiltti mutta joskus se voi saada jonkin kohtauksen ja silloin se on jopa vaarallisen hullu kun se nousee pystyyn ja tulee melkeen syliin.. Olen kyllä tehnyt parikin hyppypostauksia ennen mutta sunnuntaina mennään hyppäämään Tinan kanssa joten silloin lupaan tehdä siitä postauksen :) Esteitä olen nuorena hypännyt ehkä 90cm, nyt kesällä Zebbellä ehkä joku 70-80cm :) Koulussa olen kisannut Intermediaire 1-tasolla, eli vaikea taso.
Zebben kanssa hyppäämässä :)

Anonym28 december 2013 17:19
Mitkä ovat omat henkilökohtainen tavoitteesi ratsastuksessa? Uskotko yltäväsi niihin tavoitteisiin nykyisillä hevosillasi?

VASTAUS: Kisata kv-tasolla GP:tä, ja myös pärjätä siinä. En usko että yltään sinne asti nykyisillä hevosillani.

Meazz28 december 2013 18:43
Millaista on hypätä kouluhevosilla esim Zebbellä ja Hiltonilla? 
Mitkä movat niiden korkeimmat esteet?
Teetkö joskus postauksen kun hyppäät hevosillasi?

VASTAUS: Tosi kivaa, tosin hyppään vaan Zebbellä kun Hilton on yhtä vihreä kuin minä niin Tina hyppää Hiltonilla kun hän on esteratsastaja :) Zebbe on kyllä hypännyt yli 120cm, olisko ollut jopa 130cm, Hilton ehkä 90cm? teen sunnuntaina uuden postauksen kun ollaan oltu hyppäämässä!

Anonym28 december 2013 22:49
Ootko Sanna Backlundin sisko tai jotain? <- alue-="" ekat="" henkil="" i="" j="" jos="" josliian="" kohtanen.="" kouluratsastuskilpailut="" kuin="" laiset="" mik="" mink="" muistatko="" ne="" nnitti="" nnittik="" oliks="" olit="" paljon="" seura-="" sillon="" sori="" sua="" vanha="">

VASTAUS: Ei en ole hänen sisko eikä olla sukua! Jännitti ihan sikapaljon, muistan että tulos oli joku 48% (ratsastuskoulun hevosella) joten en hirveen hyvin ratsastanut :D olin ehkä 8-9 vuotias silloin. Ja seurakisat oli ja taso helppo C :)

Anonym28 december 2013 22:48
Jos hyppäät niin kuinka isoja silloin hyppäät?
Kuumuuko kumpikaan hevosistasi esteillä tai maastossa?
Kumpi hevosistasi on sinulle tärkeämpi?
Onko kumpikaan hoitaessa mitenkään vaikea?
Mikä on paras tuloksesi kisoista ja millä hepalla sen menit? 

VASTAUS:  Itse en uskalla yli 70-80cm hypätä mutta Tina hyppää vähän korkeampia. Zebbe kuumuu jonkin verran mutta on mun kanssa tosi kiltisti kun varmaan huomaa että mä en oikeen hallitse tuota hyppäämistä ;) Hilton ei kuumu oikeen mistään mutta on pari kertaa kyllä esteillä vähän kuumunut,hyvällä tavalla :) molemmat ovat yhtä tärkeitä! Ja molemmat todella kilttejä hoitaa ja käsitellä. Paras tulos jos laskee myös vaikeusasteen on ollut viime vuonna Intermediaire luokista, küristä 65% ja normi-Intteristä melk 63%. Korkeimmat prosentit Zebben kanssa alue helppo A-luokasta 71%. Vaativasta B:stä on tullut 68% tuloksia.

Anonym28 december 2013 23:09
Miten olet sovittanut hevosharrastuksen ja oikiksessa opiskelun yhteen? Onko ollut rankka yhdistelmä? :)

VASTAUS: Olis varmaan ollut jos olisin ottanut opiskelut "normaaliin" tahtiin. Nyt päätin kuitenkin jo kun aloitin opinnot että haluan keskittyä ratsastukseen eikä minulla ole ollut kiire valmistua joten olen todella "iisisti" ottanut opinnot enkä kadu sitä yhtään :) olen ehtinyt pitää välivuoden ja olin Saksassa, ja muutenkin saanut tehdä kaikkea muuta (reissata,kisata,yms) mitä en olisi muuten voinut tehdä :) joten normaalisti olisi varmaan ollut rankka yhdistelmä mutta kun ei ota stressiä asiasta niin sujuu oikeen hyvin!

13 kommentarer

  1. Hei, haluaisin vähän kuulla lisää tuosta opiskelustasi? :) mikä sinusta käytännössä tulee, miten siihen päädyit ja millainen oppilas olit lukiossa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. No mun pitäis nyt viimeistään kesällä valmistua oikeustieteen maisteriksi, eli voin työskennellä periaatteessa tuomarina, syyttäjänä, asianajajana... itse haluan asianajajaksi. olen lapsesta asti haaveillut asianajajan työstä :) Lukiossa olin hyvä oppilas, en ikinä opiskellut paljon mutta silti oli aina korkeat arvosanat. historia ja yhteiskuntaopissa vaan 10 ja 9 arvosanoja,samoin äikkä ja matiikka :)

      Radera
  2. Kustannatko itse hevostesi ylläpitämisen? Miten se onnistuu samaan aikaan kuin opiskelet, käytkö töissä? Jos, niin missä? Mitä aineita kirjoitit lukiossa ja oletko nyt yliopistossa? Jos olet yliopistossa niin kauanko olet ollut siellä? Minua kiinnostaa kovasti nämä hevosenpidon ja opiskelun yhdistämisen onnistuminen, sillä itselle olisi ajankohtaista hankkia hevonen sitten kun olen kirjoittanut itseni ylioppilaaksi, mutta mietityttää, että viitsiikö siihen väliin ottaa hevosta, jos yliopisto vie niin pirusti aikaa ja vaivaa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kyllä kustannan, sekä kisaamisen ja muutkin kulut. En käy nyt töissä, minulla on ollut se hyvä mahdollisuus että on silti ollut mahdollista pitää hevoset vaikka en käy työssä. Tiedän kuitenkin muita jotka opiskelevat ja käyvät sen ohella töissä, jotta voivat pitää hevosensa :) joten kyllä se on mahdollista!

      Radera
    2. Millä sinä sitten kustannat hevosesi? Opintotuilla? :)

      Radera
    3. Pappa betala.. eli et kustanna itse!

      Radera
    4. Anonyymi taas tietää asiat ;D

      Radera
  3. En voi sanoa kuinka inspiroit minua! Rakastan koulua ja haluan päästä Olympialaisiin joskus (vaikka se on vielä kaukainen unelma, ehkä joskus 40-vuotiaana). Ratsastan esteitäkin tavoitteellisesti mutta ei minulla siinä niin korkeita tavoitteita ole kun koulussa. Koulu on minullekin niin maagista ja kiehtovaa. Tällä hetkellä kisailen ja treenaan 6-vuotiian hevoseni kanssa, ja haluaisin tietää että onko sinulla mitään hyviä harjoitteita jotka kasvattavat lihasta hevosessa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. voi kiitos paljon tosi kiva kuulla :) ja toivottavasti pääset vielä tavoitteesi! Uskon että jos kovasti tekee töitä eikä ikinä luovuta niin kaikki on mahdollista! 6-vuotias hevonen on todella nuori, ja lihakset hekittyvät todella hitaasti. Ratsastamalla hevosta oikeenpäin, tekemällä paljon erilaista treeniä ( maastoilut, esteitä,koulua) niin kyllä lihaksetkin siitä kasvavat, hitaasti mutta varmasti :) ei kannata tehdä liian pitkiä pätkiä treeniä ja muistaa myös ne todella tärkeät palauttavat päivät (silloin voi esim käydä pitkällä kävelylenkillä). Myös tarkkana että hevonen saa oikean määrän laadukasta ruokaa jotta lihakset voivat kasvaa. tsemppiä :)

      Radera
  4. Irtohypytätkö ikinä heppojasi?
    Ratsastatko ikinä kolmipala kuolaimilla?
    Tunnetko/tiedätkö ella tanhuanpään?
    Jos tunnet niin pidätkö hänen eliko hevosesta?
    onko eliko osaavampi vai "huonompi" kuin sinun hevoset? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olen kerran irtohypyttänyt Hiltonin. Ratsastan aina kolmipalakuolaimilla , Hiltonilla taitaa olla kangissa bridongosa kaksiosainen mutta nivelissä on aina kolmipala. Tiedän kyllä Ellan mutta en tunne häntä, ja tykkään todella paljon sekä hänen hevosestaan että hänen ratsastustyylistään, hän ratsastaa todella kauniisti ja hevonen on erittäin rento ja tyytyväisen oloinen, just tuohon haluan päästä Zebbenkin kanssa. Eliko on ehdottomasti osaavampi ja parempi kun mun hevoset :)

      Radera
    2. mitä eroa on normaali nivelillä ja kolmipala, miksi sulla on kolmipala?

      Radera
    3. normaali nivel on kaksiosainen, kolmipala kolmiosainen ja se istuu paremmin suuhun ja liikkuu enemmän suussa niin monet hevoset tykkäävät enemmän kolmipalasta sen takia :)

      Radera