Sophia Backlund
SB Dressage Ab Oy
"The more I learn, the more I realize how much I don't know"

Sivut

söndag 21 mars 2010

Härlig söndag med solsken!

Zerleone i Solfs ridhus söndag 21.3-2010


Det har varit en fin dag idag,solen skiner och Zebbe har gjort ett jättebra träningspass! Det gjorde han igår också.

Jag kom på att jag fick ändra min uppvärmningsteknik lite för att få hästen mera på mina hjälper, han blir lätt lite sned med mig och lyssnar inte på skänklarna. Så igår och idag gjorde jag så att jag värmde upp i långsam "jogging-trav" utan något tryck alls, massa serpentiner och volter för att verkligen få honom att lyssna på alla hjälper och få igenom skänklarna. I skritten brukar jag rida lite skänkelvikningar och öppna/slutor före jag sätter igång med trav-uppvärmningen. I galoppen rider jag nästan bara innanför spåret(har börjat med samma i trav också emellanåt) så han inte kan ta "stöd" av väggen,vilket lätt händer då man hamnar rida i ridhus under vintermånaderna.


Igår tränade vi en hel den på galoppombyten och jag tror jag börjar komma underfund med hur jag ska få honom att byta nu :) han har ju bytt tidigare också men ofta "kickat" med nya innerbakbenet,eftersom jag använt för kraftiga hjälper. Man behöver nästan bara göra halvhalt o tänka byte, så byter han rent och fint!


Slutorna är lite kämpiga ännu,han behöver gymnastiseras mera för att kunna böja och samla sig för att göra fina slutor,men dom kommer bli bra med tiden! till höger kan han göra riktigt bra slutor redan men till vänster har han svårare att böja kroppen. Så det är bara att gymnastisera upp kroppen och träna träna.


Idag red jag mest övergångar och volter och serpentiner i traven,samt halter och ryggningar. Han behöver bli MYCKET starkare i traven ännu så det är att träna upp styrkan där nu. Han klarar inte av att trava riktigt stor med mycket tryck ännu,längre än typ några meter. Men det behöver han inte göra heller ännu,det är att bygga upp det sakta men säkert. Jag tycker bara det är så fruktansvärt svårt att sitta i traven ibland då den vill bli lite för stor och han drar iväg. Får öva mera på det :)


Nästa vecka ska vi rida lite i terräng igen och longera några dagar,men annars fortsätter vi med samma träningar, byten,slutor och mycket grund-arbete för att få allt att funka!


ha det bra!!

Sophia

Inga kommentarer

Skicka en kommentar